20 juni 2013

Nytt intresse

Jag tror att jag har hittat ett nytt intresse - att spinna. Efter att ha lyssnat på Stick with us podcast och Knitmoregirls' podcast så har jag blivit alltmer sugen på att prova på att spinna. För ett tag sedan tog vi ner min farfarsmors spinnrock från vinden hemma och mamma skjutsade hem den till mig i början på veckan. Jag beställde en instruktionsbok och idag fick jag den. Efter ett misslyckat provspinnande i förrgår då jag inte läst på nåt alls så lyckades jag förstå principen ikväll. Hurra! Det här kan vara början på ett helt nytt kapitel i mitt hantverkarliv, men jag har en känsla av att det kommer att ta sin lilla tid att verkligen lära sig flytet.

En gammal trotjänare.
Man kan bara undra hur många meter som spunnits på den och vad som sedan kanske har stickats av det. 

117 år gammal.
Jag beställde fyra olika ulltyper från World of wool och det jag har börjat spinna av är en grå merinoull. Jag är supertaggad att prova på all fin färgad ull när jag har fått upp tempot och tekniken litegrann. I sommar har jag tänkt hålla utkik efter fler spolar och kanske nån extra spinnvinge när vi åker på semester och går på loppisar.

Mitt allra första egenspunna garn.
Annat som är på gång är min tröja Sperry som väldigt snart är klar. Den som jag rev upp faktiskt fyra gånger innan jag tillslut lyckades hitta rätt storlek. Nu är jag inne på att sticka den i en annan färg också, lite bara för att. Men det kan få dröja ett tag. Ett nytt projekt som än så länge bara finns i mitt huvud är att väva med lingarn. Fortsättning följer.

2 kommentarer: